Järviveden lämpötila Järviveden lämpötila

Kallaveden pintaveden lämpötila (mittauspaikka: Itkonniemi) selviää Järviwikin sivulta.

Latu- ja jäätilanne Latu- ja jäätilanne

Hiihtolatujen auraustilanne näkyy Latuinfosta.

• Klikkaa kartalla latureittejä!

Tervaruukin latukahvion aukioloajat (suljettu jos alle –20 °C tai vesi-/räntäsade) löytyvät Tervaruukin kalenterista.

Pilpan latukahvio avoinna 1.1.2016 alkaen viikonloppuisin ja loppiaisena klo 10–15 hiihtokauden loppuun, hiihtolomaviikoilla joka päivä. Tarkemmin ajat Pilpan kalenterissa.

Kallaveden jään paksuus (mitattu Itkonniemellä) selviää ympäristöhallinnon sivulta tai Järviwikistä.

Luonto, virkistys ja harrastukset Luonto, virkistys ja harrastukset

Pikalinkit:

Löydä Neulamäen ulkoilureitit ja metsäpolut Uimaan Neulamäestä... Hiihtoladuille... Sisä- ja ulkopeleihin Jumppaan KuntosalilleLisää liikunta- ja ulkoilutietoa Harrastuskursseille Seurakunnan toimintaan Kartalle!

Alla vihreät linkit ovat karttalinkkejä, siniset linkit muita linkkejä.
Huom. Fonectan sivustouudistuksen vuoksi (tilanne 21.3.2015) useimmat karttalinkit eivät toimi oikein
(paikkanasta ei näy lainkaan tai ei sijaitse oikeassa kohdassa).
Pahoittelemme meistä johtumatonta, ennakoimatonta Fonectan palveluheikennystä.

Löydä Neulamäen ulkoilureitit ja metsäpolut

Neulamäen metsämaastossa risteilee sekä spontaanisti syntyneitä varsinaisia luontopolkuja että koneellisesti rakennettuja ulkoilureittejä (puru-, hiekka- tai sorapäällysteisiä). Ulkoilureitit soveltuvat liikkumiseen myös pyörällä tai lastenvaunujen kanssa.

Pururadalle (osin hiekkapäällysteinen, valaistu, pituus 3,3 km) pääset muun muassa...

Pururataa pitkin pääset mm. Tervaruukille, josta voi jatkaa Vuorilammen suuntaan. Koko ulkoilureitti Kolmisoppea myöten muodostaa noin 6 kilometrin maisemalenkin.

Metsäpolkujen alkukohtia

• Suuntaa Juontotien, Leimaajantien ja Neulastien risteyskohdasta omakotitalojen välitse alkavaa polkua pitkin ylös metsään. Saavut opastekyltille, josta voit jatkaa eteenpäin Vuorilammelle laskeutuvia polkuja pitkin tai kääntyä oikealle, jolloin pääset loivasti nousevaa polkua pitkin Vuorikallion jyhkeälle kallioharjanteelle. Kulje varoen jyrkänteen reunalla!
  • Laskeudu Raiviopolun urheilukentän takanurkasta polkua pitkin metsään. Keväisin löydät rinteestä mielenkiintoisen putouksen, jossa Neulamäkeen kertyvät vedet laskevat kohti Kallavettä. Putouksen alapuolella olet rotkolaaksossa, jossa muinaiset vedet virtasivat. Rotkossa on ennallistettu Pölkkypuron suoalue. Rotkolaaksossa sijaitsee myös jylhä Vuorilammen alue. Kannattaa tutustua Vuorilammen ympäryspolkuun: lammessa on kalaa ja pohjoispäässä nuotiopaikka. Vuorilammelta ulkoilureittejä haarautuu Tervaruukin ja Pilpan majan suuntiin.
  • Kulje Metsurintietä teollisuuskylän suuntaan ja käänny Sopenkadun risteyksessä oikealle, Kolmisoppi-järven suuntaan, niin olet pian taas luontopolulla (talviaikaan hiihtoladulla). Myös tätä kautta pääset rotkolaaksoon.
  • Leimaajantieltä nouse Mahlatien päähän ja ohi vesisäiliön; käänny vasemmalle metsäpolulle ennen Ylen antennirakennusta; pääset ennen pitkää luontopolulle. Mahlatien päässä voit myös kääntyä oikealle, jolloin tulet puurakenteiselle näköalatornille. Sen alapuolella on pururata, jota myöten voit taivaltaa Tervaruukille (noin 3 km).

Uimaan Neulamäestä...

...pääset esim. pyöräillen Tervaruukille tai Viinaniemeen.

• Tervaruukille on viitat pururadalla, jolle pääset Neulamäkeä halkovaa kevytliikenneväylää pitkin, pohjoispäästä Jaamantien alikulkutunnelin jälkeen. Tervaruukilla ei ole pukeutumistiloja, mutta uimaan pääsee pienestä suojaisesta hiekkapoukamasta.
  • Viinaniemen uimarannalle (ts. Neulalahden puolelle) reitin alkuosa on sama kuin Tervaruukille, mutta ensimmäisessä metsäpolun haaraumassa käännytkin oikealle. Aja varovasti, koska mäki alas Savilahden rannalle (Neulaniementielle) on jyrkkä. Helppokulkuisempi reitti on Savilahdentien–Neulaniementien kautta. Rannalla on pukukoppi ja tien varrella pysäköintialue.

Hiihtoladuille...

...pääset mm. Suihkupuistosta, ostoskeskuksen läheisyydestä. Valaistu, noin 3 kilometrin latu on yksisuuntainen. Latu menee näkötornin alapuolelta, jonkä jälkeen pääset laskettelemaan aika huiman mäen. Sen alla voit jatkaa joko vasemmalle Tervaruukin ja Pilpan (tai Pienen Neulalammen kautta Neulalahden) suuntaan tai oikealle takaisin ylös Neulamäkeen. Jäälatuverkostoa pitkin pääset kiertämään miltei koko Kuopionniemen (ks. Latuinfo). Näkötornilla on myös vauhdikkaat rinteet esim. pulkkamäeksi. Rinteessä on taannoin sijainnut hyppyrimäki.

Latukahviot

Sekä Tervaruukilla että Pilpassa toimii latukahviot, jotka etenkin parhaalla hiihtokaudella ovat varsin suosittuja. Majoilla voi levähtää ja nauttia tarjoiluista sopuhintaan (mm. kahvia, mehua ja leivonnaisia).

Puijon Latu ry:n ylläpitämä, tunnelmallinen Pilpan maja (entinen Pilpanrannan maatila) on hiihtokaudella auki la–su klo 10–15. Aukiolopäivät selviävät tarkemmin Pilpan kalenterista (puh. majalle 040–537 8038).

• Huom. etenkin hiihtolomaviikoilla latukahviot saattavat olla auki arkisinkin.

Kuopion Suunnistajat ry:n ylläpitämä Tervaruukin ulkoilumaja on myös kuopiolaisten pitkäaikainen hiihtoretkikohde. Latukahvio on auki la–su klo 10–15 (suljettu jos pakkasta yli 20°, samoin vesi- ja räntäsateilla).

Sisä- ja ulkopeleihin

Neulamäessä on 2 liikuntasalia, 3 tenniskenttää sekä hiekka-/sorakenttiä mm. jalkapallo- ja luistelukäyttöön: ks. palvelut-sivun osio liikuntapalvelut.

Jumppaan

Kuopion Vipinä ry järjestää Neulamäessä (paikka: Kristillisellä koululla) voimisteluliikuntaa:

• aikuisille (kuntojumppaa ja venyttelyä)
  • lapsille (mm. aikuinen & lapsi -jumppa 0–3-vuotiaille, tenavajumppa 4–6-vuotiaille).

Myös osa kansalaisopiston liikuntakursseista (ks. jäljempänä) järjestetään Neulamäessä.

Kuntosalille

Neulamäen koulun (Pinokuja 6) kuntosalia pääsee käyttämään liittymällä Puijo Wolley Juniorit ry:n jäseneksi. Sali on auki syyskuusta toukokuuhun arkisin klo 17–20 (arkipyhinä suljettu). Koulun valvoja päivystää ovella. Jäsenkortti maksaa 35 € (lisätietoa jäsenasioista Puijo Wolleyn sivuilta). Sali on askeettinen, mutta jäsenkortilla sitä saa käyttää "melkein rajattomasti".

Lisää liikunta- ja ulkoilutietoa

• Kaupungin Liikunta ja ulkoilu -sivustolla on kattavasti tietoa Kuopion sisä- ja ulkoliikuntapalveluista.
  • Pohjois-Savon retkeilykartastot -sivustolta löytyy erinomaisesti tietoa ulkoilureiteistä ja -kohteista koko maakunnan laajuudessa (klikkaa kartan reitti- ym. kohteita!).

Harrastuskursseille

Kuopion kansalaisopiston laajasta kurssitarjonnasta osa (mm. puutyökursseja ja kuntojumppia) järjestetään Neulamäen koululla.

• Opinto-opas jaetaan kaikkiin kotitalouksiin ennen lukuvuoden alkamista. Opetus alkaa pääsääntöisesti syyskuussa.
  • Kevätlukukauden opinto-ohjelma ilmestyy Viikko-Savon liitteenä marras–joulukuussa.
  • Suosituimmat kurssit täyttyvät erittäin nopeasti, joten ilmoittautumismenettelyyn kannattaa tutustua hyvissä ajoin! Osalle kursseista pääsee vielä lukukausien aikanakin.

Seurakunnan toimintaan

Alavan seurakunnan sivuilta löytyy monenlaista Neulamäessä järjestettävää toimintaa lapsille, nuorille, työikäisille ja senioreille:

Kartalle!

Neulamäen monipuolinen karttavalikoima löytyy sivultamme "Tutustu Neulamäkeen kartoilla".